Kolme päivää piuhoissa

Työnantaja ystävällisesti tarjosi yksiköllemme kolmen vuorokauden First Beat-hyvinvointianalyysin. Henkilöstökyselyn tulosten perusteella oltiin kaikki stressaantuneita ja kuormittuneita, joten meidät sitten päätettiin mitata. 😃 Mä olin heti ihan innoissani - ihan mahtavaa saada tarkkaa dataa miten kroppa toimii. Ainoa huono puoli oli, että mittaria ei saanut viedä veteen eli uintitreenit jäivät siitä sitten puuttumaan. Mittaukseen piti ottaa kaksi työpäivää ja yksi vapaapäivä. Vehkeesä oli kaksi anturia, joista toinen laitettiin oikean solisluun alle ja toinen vasemmalle kylkeen sydämen kohdalle.

Piuhoissa. :-)

Mulla oli alla aika kova urheiluviikko, juoksentelut ja uintikisat. Aloitin mittauksen sunnuntaina, mihin osui eurovaalien äänestyspäivä ja jääkiekon MM-kisojen finaali. Mietin siinä, että minkälaisia stressireaktioita mahtoivatkaan aiheuttaa. 😊 Kolmen vuorokauden jälkeen vempain laitettiin kirjekuoreen ja postiin ja sit vaan odoteltiin tuloksia. Palveluun kuului 30 min. palaute puhelimessa, mikä oli erittäin hienoa - saada henkilökohtaisesti palautetta ja siinä sitten vielä asetettiin tavoitteita hyvinvoinnin parantamiseksi. No, tsekataanpa sitten tuloksia:

Sunnuntain käppyrät

Mittaus perustuu sykevälivaihteluun ja kaaviossa punainen on stressiä, vihreä palautumista ja sininen liikuntaa. Vasemmalta näkyy sinisellä pyöräily uimahallille, sitten tyhjää uintitreenin ajan, sitten pyörällä kotiin ja äänestämään (tiukka ylämäki äänestyspaikalle). Sitten kotitöitä ja bänditreenit, mistä niistäkin tuli kevyttä liikuntaa. Pyykkäämistä, kotihommia, relaamista sohvalla ja sitten lätkän MM-finaali. Siihen aika matsin alkuun osuu sinä päivänä eniten stressireskatioita sisältänyt 15 min. - oiskohan siihen tullut Kanadan maali. 😃 Palautteen antaja oli kyllä vähän ihmeissään kuinka coolina mä oon ollut matsin ajan - no, ei tarvinnut paljon hermoilla kun Suomi pelasi niin hyvin. Matsin jälkeen nukkumaan ja aika nopeesti oon sitten saanut palauttavaa unta kunnes näkyy taas punaista pieni pätkä. Loppuyö on sitten hyvää unta ja palautumista. Tästä sain kyllä pointsit kotiin, että palautumisen laatu on hyvä. 😊 Päivänaikaista palautumista ei kuitenkaan ehtinyt olla yhtään.

Maanantain käppyrät

Sitten arkipäivän käppyröitä. Työpäivän aikana palauduin hyvin lounaalla, mutta muuten työpäivä oli aika tasaista stressiä siihen asti kun lähti ulos ovesta ja käveli junalle. Melko pitkän työpäivän päälle kävin salilla ja tein aika reippaan lähes 2 tunnin salitreenin. Hyvin näkyy sykekäyrässä, miten syke sahaa edestakaisin sarjojen välillä. Treeni tuli tehtyä melko myöhään, mikä osittain selittää tota punaisen määrää, vaikka olin jo mennyt nukkumaan. Palautumisen alkaminen viivästyi 2 tuntia, mikä ei ole hyvä asia. Mutta sitten kun palautuminen alkoi, niin se oli hyvää. Tähän palautteen antaja kommentoi, että näkee kyllä, että kunto on kova kun palautuminen on tehokasta. 😃

Yhteenveto

Tässä yhteenvedossa näkyy hyvin, että viikonlopun jälkeen olin palautunut lähtötason yläpuolelle, mutta kun kaksi työpäivää oli kulunut, niin käyrä on yön palautumisesta huolimatta lähtötason alapuolella. Kokonaispisteissä olen kohtalainen ja keskiarvossa.

Yhteenvetoa

Stressin ja palautumisen tasapaino mulla on siis aika huono. Unen palauttavuus on kohtalainen, mutta liikunnan terveysvaikutukset sitten taas aika huipussaan. Tästä vielä puuttui se uintitreeni. Selvästi päivänaikaiseen palautumiseen pitää panostaa ja varsinkin vapaapäivänä, ettei koko ajan duunaa jotain. Ja tärkein kehittymisen kohde, mikä palautteen antajan kanssa otettiin tavoitteksi on illan rauhoittaminen niin, että palautuminen alkaisi yön aikana aiemmin. Tähän kyllä tiedän mitä tarvii tehdä. Mulla on tapana räpeltää kännykkää, lähetellä whatsapp-viestejä, selata facea ja instaa ja tietty harrastaa sinkun ajanvietettä tinderöintiä. 😃 Puhelin pois vaan ajoissa ja vaikka kirja käteen ja sänkyyn lukemaan, niin eiköhän sitten kroppa ja mieli ala palautua nopeammin.

Lisäksi palveluun sisältyi MaxVO2 kestävyyskunnon mittaus, mikä tehtiin 30 min. reippaalla kävelylenkillä. Palutteen antajan kanssa pyöriteltiin mun tulosta, mikä oli siinä mun oman ikäluokan erinomaisen ja ylivertaisen rajalla. Mulla kun on astmalääkitys, mikä nostaa syketasoa sekä otan näin kevät/kesäaikaan allergialääkettä, millä on sama vaikutus. Eli tosiasiassa mun syketaso on vähän korkeammalla kuin ilman lääkitystä olevilla. Palautteen antajan mielestä ihan varmasti kuntotaso on ylivertaisen puolella - kelpaa mulle. 😃

Se, että työaika oikeasti näyttää punaiselta koko ajan ei ole mikään ihme. Töitä on paljon ja porukalta vaaditaan huippujälkeä. En sano, että oltaisiin hirveessä puristuksessa koko ajan vaan luulen, että sama ilmiö on nähtävissä monella työpaikalla. Itse haluan tehdä työni hyvin, mutta niin että energiaa ja intoa jää myös vapaa-aikaan ja harrastuksiin. Tasapaino mulla on omasta mielestäni aika hyvä. Tän mittauksen perusteella parantamisen varaa on.

Ihan älyttömän hienoa, että puhelimen toisessa päässä oli asiantunteva ihminen ja että tuloksiin oli myös paneuduttu. Mähän höpöttelin vaikka mitä, intoilin mun voimailutuloksista ja pitkän tähtäimen tavoitteesta olla uinnin maailmanmestari tytöt 70 vuotta sarjassa. Hän lupasi sitten 17 vuoden kuluttua käydä tsekkaamassa Uimaliiton sivuilta uutisia. 😄

Puhelu päättyi aika siistiin toteamukseen luurin toisesta päästä: "Jäätävän kovassa kunnossa on mimmi!"

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ultimaattinen kestävyyssuoritus

Sitkeä sissi

Kovan työn ulosmittaus