Juoksentelua

Oon tossa pitkin talvea harrastanut pientä spurttailua salilla aina treenin päätteksi. Huvitan siellä porukkaa hilpasemalla suoraa salin puolelta pukkareita kohti. Joskus jengiä liikkuu siinä ees taas niin paljon, että pitää odotella, mutta pitkät tauot noissa spurteissa tekee vaan hyvää. Sain guru-Salamalta neuvoja nopeusvoimaharjoitteluun ja tän artikkelin luettavaksi. Ihan järkeenkäypää tekstiä ja tukee kyllä pikajuoksun käyttämistä nopeusharjoitteluna ihan kaikkiin lajeihin. Siinä sitten joku kerta spurttaillessa pälähti ajatus päähän, että pitäiskö tätäkin kokeilla niinkun oikeesti... radalla... ja kilpaa. 😀

Joo, mä tiedän. Mä ja mun kilpailuvietti. 😃 Tuumasta toimeen vaan sitten. Työkaveri harrastaa Masters-yleisurheilua ja juuri pikajuoksua. Monet kerrat ollaan junamatkoilla juteltu treenaamisesta. Siinä tehtiin sitten diili, että Mr. L opettaa mulle pikajuoksun tekniikkaa ja minä vastavuoroisesti uintia. Kun lumet olivat sulaneet, niin tehtiin sitten treffit Lepuskin urheilukentälle.

Starttitreeniä - melkein jo irtosin nopeesti telineistä. :-)

Ekassa treenissä tehtiin paljon tekniikkaharjoitteita ja hyviä neuvoja Mr. L jakeli mulle. Ihanan rauhallisesti ja kärsivällisesti mentiin asia kerrallaan eteenpäin. Yhden asian kun muisti niin edellinen taisi unohtua, mutta kyllä fiilis treenin lopussa oli ihan eri kuin alussa. Kiva oli vedellä takasuoralla 40-60 m pätkiä. Seuraava rasti olikin sitten piikkareiden hankkiminen, mihin tarvittiin paljon kärsivällisyyttä ja kliksuttelua tori.fi:ssä. Kahdet ehdin käydä kokeilemassa ennen kuin osuivat about sopivat kohdalle. Ihan parhaat ne eivät olleet, mutta hyvin niillä pystyi seuraavan treenin vetämään. Nyt treenattiin telineistä lähtöä ja siinä olikin sitten työmaata. Ekalla kerralla kun Mr. L neuvoi työntämään käsillä vauhtia niin mä tein automaattisesti niin kuin uintistartissa - kädet jäivät taakse ja näytin varmaan vähintääkin huvittavalta. 😃 Kyllä mä vähitellen aloin päästä juonesta kiinni ja sain jopa kehuja, että opin nopeesti.

Koutsattava ja koutsi vesisateessa. :-)

Ihan ekaa kertaa en tätä homma tehnyt vaan pikkutyttönä vähän harrastelin yleisurheilua Somerolla. Reilut 40 vuotta on siitä kun viimeksi piikarit ovat olleet jalassa. Tutkailin sitten kisakalenteria ja sopivasti osui kisa Hiekkaharjun kentälle. Ja ennen kisaa vielä löytyivät käytetyt pikajuoksupiikkarit, jotka istuivat jalkaan paremmin. Eli olin sit ihan redinä kisaan. 😊

Telineiden mittailua.

Ennen pikajuoksukisaa kävin edellisenä päivänä juoksemassa firman väreissä Yritysmaraton-viestissä. Olin mukana myös viime vuonna ja tapahtuma on tosi mukava. Ihan älyttömän kivaa tutustua uusiin ja vanhoihin työkavereihin työn ulkopuolella. Rentoiltiin ja höpöteltiin niitä näitä juoksujen välissä. 2,1 km kierros Töölölahden ympäri on samalla kivan lyhyt, mutta äärimmäisen raastava, jos juoksee kovaa. Keli oli hyytävän kylmä ja tuulinen. Kyllä siinä juostessa lämmin ehti tulla, mutta nopeesti piti saada lämmintä päälle juoksun jälkeen. Mulle tuli kolme kierrosta - eka meni tasan 11 minuuttia ja kaksi seuraavaa molemmat sekunnilleen samaan 11.15. Vauhti on mulle oikeen hyvä ja kovempaa kuin viime vuonna lämpimässä kelissä. 😊 Ja mikä oli erittäin mukava huomata oli se, että jaksoin painaa samaa vauhtia ilman hyytymistä. Hengitys toimi ja jalka liikkui. Meidän kuntosarjan joukkue juoksi sijalle 101. Tulokset.

Vaihtoon tulossa. Viestikapulana "valomiekka". :-)

Finavian kuntosarjan juokkue.

Keli ei ollut yhtään lämpimämpi seuraavana aamuna. Vettä ripsotteli mutta onneksi ehti loppua ennen kisaa. Aktia veteraanikisat pidettin Hiekkaharjun kentällä ja haahuilin paikalle pyörä-juna yhdistelmällä. Numerolappu kouraan ja sit verryttelemään. Noudatin Mr. L:n ohjeita ja pidin itseni lämpimänä. Kiva oli tutustua uusiin tyyppeihin ja hölisin varmaan ihan mitä sattuu kun ehkä vähän jännitti. 😀 Naiset 50-sarjassa oli 3 osallistujaa ja juoksin sisäradalla. Startti ei ollut ihan niin hyvä kuin ne parhaat treenissä, mutta hyvin pääsin irti telineistä. Vieruskaveri ampaisi kovaa vauhtia liikkeelle. Puolen välin jälkeen näin, että pääsen lähemmäs ja sehän antoi intoa! Puristin minkä pystyin ja keskityin työntämään jalalla vauhtia. Ja niin mä vaan menin ohi ja voitin! 😊 Aika oli kovempi kuin osasin arvioida - 16,91. Ihan mahtava kokemus ja kyllä pitää mennä vielä uudemman kerran. Kisassa tehtailtiin komeita tuloksia, juttua täällä. Tulokset. (naisten tulokset siellä alempana)



Mitsku ja piikkarit :-)

Mä ja Nopsa-K (N55 sarjassa huikeen kovaa)

Äksön ei vielä loppunut tuohon. Ajoin siitä pyörällä Tikkurilan uimahalliin harjoittelemaan pitkän radan uintia Vantaa Gameseihin. Kohtuullisia aikoja rinuleissa (100 ja 200) hyvällä ja vahvalla otteella, mutta sprintit perhosta ja selkää olivat hitaita. Erittäin hyvästä treenistä kävi ja ajoi asiansa. Jenspa oli vauhdissa: 3 omaa enkkaa - upeeta!

Aikamoinen rupeama taas urheilua. Juoksut tuntuvat jaloissa - varsinkin pikapyrähdys on aika raakaa touhua nilkoille ja pohkeille. Onneksi uinnissa saa jalkoja rentoutettua. Pidän kyllä pienen määrän juoksua mukana treeniohjelmassa ja pikajuoksu tuo mukavaa vaihtelua ja hyötyä kokonaisuuteen. Pikkutyttönä mun lempilaji urheilukentällä oli aitajuoksu - sitäkö sit seuraavaksi? 😃







Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ultimaattinen kestävyyssuoritus

Sitkeä sissi

Kovan työn ulosmittaus